IKT i Regnbuen barnehage

Tanker om IKT i Regnbuen barnehage

I forbindelse med at barnehagen bruker Ipad, med spesielt fokus på matematikk og språkstimulering, vil gjerne dele noen tanker om hva tenker med bruk av digitale verktøy i barnehagen.

I barnehagen disponerer vi pc, digital kamera, skanner, kopimaskin, skrivere og IPad ol.

I rammeplanen for barnehager spesifiseres det at barn skal få kjennskap med digitale verktøy i sin barnehage hverdag.

Et nøkkelpoeng er at barna skal være med på å skape, forstå og lære fra bruk av IKT, ikke bare konsumere innhold.

Vi er opptatt av at barnehagen skal være en arena hvor de skal få prøve ut verktøy som kan inspirere og utfordre.

Mange av hjemmene har også tilgang til de samme tinge og et legitimt spørsmål er, blir det for mye? Et viktig poeng her er at alle disse apparatene har en av og på knapp. Vi er bevisst på bruken og ønsker at det skal ha en riktig plass. Når det er sagt så må vi også erkjenne at den digitale hverdagen som dagens barn lever i er helt unik det vi har opplevd i vår oppvekst og dagens barn trenger tydelige voksne som kjenner til bruken av disse digitale enhetene for å hjelpe barn med å få filter og innspill om hva som er fornuftig bruk.

Når Ipad er i deres barns barnehagehverdag kan vi forsikre at det er med bevissthet, og at dette kan være med på å forsterke vårt arbeid med matematikk og språkstimulering i barnehagen i tillegg til de fysiske hjelpemidler vi har.

 

 

Her ligger en pdf med oversikt over de applikasjonene vi bruker i barnehagen

Matematikk

Matematikk applikasjoner 

Språk applikasjoner 

Språk applikasjoner