Verdier

Våre verdier er; LIVSMESTRING, FELLESSKAP OG UNDRING.

Verdiene forteller oss hva vi står for og hva som er viktig for oss. De er en kilde til motivasjon og inspirasjon i det daglige arbeidet, på veien mot å virkeliggjøre visjonen.

LIVSMESTRING: Vi ønsker å bidra til robuste barn som har tro på seg selv. Gjennom et særlig fokus på relasjonsarbeid ønsker vi at barna skal bli trygge på seg selv og sine omgivelser, utvikle et godt selvbilde og få styrket selvtilliten. Vi er opptatt av å gi barna mestringsopplevelser. Vi voksne må da være en trygg base gjennom å støtte og utfordre passe for «å klare selv» i hverdagsaktiviteter og i lek, samt gi barna konkrete tilbakemeldinger på læring av ferdigheter og selvstendighet.

FELLESSKAP: Hos oss skal alle barn og voksne føle seg velkomne, inkludert og respektert. Vi ønsker å bidra til at alle barn får kjenne på demokratisk deltakelse og det å medvirke i egen hverdag.  Vi verdsetter mangfold og ulikhet og ønsker å fremme en følelse av likeverd gjennom bevissthet og åpenhet om fordommer. På denne måten skal alle erfare at de betyr noe, og at de tar del i et sosialt felleskap på en god måte.

UNDRING: I Regnbuen barnehage har nysgjerrighet og undring stor plass. Barna gis muligheten til å utfolde seg og utforske verden. Vi tilrettelegger for videre fordypning i det det forskes på – gjennom å gi rom og tid. Slik vil vi fremme positiv tilnærming til verden rundt og det den har å by på.