Vår pedagogiske profil

PEDAGOGISK PROFIL;

ALMENNPEDAGOGISK

Vi har hovedfokus på menneskelige relasjoner, på samspillet mellom barn – barn, barn – voksen og voksne imellom. Alle mennesker trenger trygghet og tillitt for å kunne lede seg selv på en god måte. Varme, sensitive og omsorgsfulle voksne som ser, bekrefter og anerkjenner alle, er en betydelig faktor i det enkelte menneskets sosiale læring og samhandling med andre, og for å skape et godt læringsmiljø.

Vi skal ta vare på og har øye for selve opplevelsen og mulighetene, her og nå. Barns læring er tverrfaglig, og i lek, aktiviteter og prosjektarbeid hvor personalet er bevisste på å bruke her og nå situasjonene som utgangspunkt, vil barnas undring og engasjement lede oss videre i prosessen. På denne måten blir barna introdusert for kjente og nye tema gjennom hele året, som vil styrke selvfølelsen og skape et godt psykososialt arbeidsmiljø for barna.

Vår pedagogikk

Personalet skal lede og veilede barna i deres veksling mellom egen væremåte, sosiale krav og samfunnets normer. Barnehagen skal være retningsgivende for den brede kompetansen det enkelte barn senere skal videreutvikle, i samarbeid med foreldre. Personalet skal tilrettelegge for barnets utforsking av verden, opplevelse av mestring, lyst til å lære, og opplevelse av egenverd. Ut fra dette ståstedet jobber vi prosjektbasert med barna. Gjennom deltakelse i lek og samtaler anerkjenner vi barnets styrker og ferdigheter samt støtter barnet til å utvikle gode sosiale ferdigheter og forståelse av seg selv i verden. Barna blir da aktive deltakere i eget liv, hvor de medvirker og påvirker egen læring tilpasset sitt ståsted.

Vi vet at barn er kompetente og søker kunnskap. Opplevelsen og barnets egen nysgjerrighet utgjør basis for læring, hvor personalet er medforskere i barnas læringsprosesser. Barn er forskjellige mht nysgjerrighet og trenger ulik støtte og utfordring for å tilegne seg kunnskap om hvordan kunnskap kan erverves, noe samfunnet i dag krever. På denne måten jobber vi tverrfaglig og er naturlig innom de ulike fagområdene

Ved å være nær og observere enkeltbarna og barnegruppa tilrettelegger vi for utvikling av et læringsmiljø hvor vi anerkjenner både individfokuset, fungering i gruppe og samspillet med andre.