Lek, vennskap og fellesskap

I Regnbuen barnehage arbeides det bevisst med å styrke barns sosiale kompetanse. Vi observerer og skaffer oss oversikt over hva som rører seg i barnegruppa til enhver tid. Ved å samtale med barna, delta i lek og være gode rollemodeller vil vi være aktive i forhold til barnas sosialiseringsprosess. Barna skal gjennom hele barnehageåret lære om sosiale regler, ta og opprettholde kontakt med andre, vise hensyn og kunne sette seg inn i andres situasjon – utvikle empati.

Barnehagen er en viktig del av barnas sosialiseringsprosess. Dette handler om å utvikle seg som individ, fungere i gruppe og i samspill med andre. Et aktivt og tydelig personale er nødvendig for å skape et varmt og inkluderende sosialt miljø. Anerkjennelse, tillit og trygghet er grunnleggende elementer for utvikling av sosial kompetanse.

Sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av problematferd som diskriminering og mobbing. Vi har utarbeidet en egen handlingsplan for å forebygge/løse mobbeproblematikk. (j.f Barnehagens hjemmeside) Barnehagen har en samfunnsoppgave i tidlig forebygging på dette området.
Sosial kompetanse er grunnleggende kompetanse barna erverver for sitt fremtidige liv. I følge Rammeplan for barnehager er sosial kompetanse utvikling av sosial handlingsdyktighet, og utvikling av språk og kommunikasjon.

Barna skal få oppleve kjærlighet og varme, og de skal lære å akseptere positive og negative sider ved seg selv og andre. I denne sosiale læringsprosessen er erfaringer barn gjør seg i lek viktige. I tillegg skal barn få oppleve mestring og glede over livet.

Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling mellom kjønnene. Gutter og jenter skal ha like muligheter til å bli sett og hørt og oppmuntres til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen.

Hvordan jobbe for at vennskap skal oppstå?
• Gjennom å observere barna for å oppdage hvem som leker mye sammen med hvem – legge til rette for at barna selv kan velge venner – samtidig stimulere til at en kan ha mange venner (medbestemmelse).
• Gi respons når barna bryr seg om hverandre.
• Gjøre barn attraktive overfor hverandre ved å trekke fram enkeltbarns kompetanse.
• Være gode rollemodeller for barna – Barn senser hvordan ansatte har det på jobb
• Skape et arbeidsmiljø som gjenspeiler vennskap og trivsel.
• Skjerme god lek der vennskap oppstår.
• Utnytte de daglige situasjonene slik at vennskap kan etableres – både i forhold til gruppetilhørighet og små grupper.
• Respektere og være var for at vennskap kan være sterkt uansett alder.